Unikatowa ekspozycja multimedialna, stworzona w ramach projektu „Podziemna Trasa Turystyczna – interaktywna instytucja kultury” stanowi nowoczesną ofertę kulturalno-edukacyjną i jednocześnie jest jedną z największych atrakcji Rzeszowa.
Opis realizacji
odziemna Trasa Turystyczna to kompleks 25 piwnic, 14 podziemnych korytarzy, 40 komnat mieszczących się pod płytą rzeszowskiego Rynku i okolicznymi kamienicami. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, została przekształcona w multisensoryczną ścieżkę, w której zwiedzający, stają się bohaterami opowieści i poznają tajemnice regionu. Koncepcja Rzeszowskich Piwnic znacząco wykracza poza dotychczas stosowane w Polsce rozwiązania multimedialne, poprzez nieszablonowość i nowatorskie spojrzenie na opowieść o sztuce, tradycji oraz historii miasta i regionu.
Zakres prac SLX obejmował wykonanie projektu wykonawczego systemu multimedialnego oraz dostawę, montaż w zabudowach i przestrzeniach ekspozycyjnych, uruchomienie i programowanie następujących urządzeń i technologii:
– wielkoformatowego ekranu LED oraz interaktywnej podłogi LED o wysokiej rozdzielczości;
– ścian graficznych złożonych z bezszwowych monitorów LCD oraz OLED;
– stołów interaktywnych z bezszwowych monitorów;
– złożonych projekcji (wieloprojektorowych) i układów projekcyjnych min. z wykorzystaniem laserowych projektorów;
– dotykowych monitorów interaktywnych o różnych przekątnych w zabudowach muzealnych;
– zróżnicowanych systemów wyświetlania obrazu z wbudowanymi playerami i komputerami służącymi integracji;
– systemów wycieczkowych;
– rozwiązań wizualizacji rozszerzonej opartych o hologramy 3D, kamery, gogli wirtualnej rzeczywistości;
– systemu zintegrowanego sterowania całym wyposażeniem multimedialnym, systemu sterowania oświetleniem obiektowym i efektowym (scenograficznym) oraz integrację z zewnętrznym systemem zarządzania ekspozycją;
Proces projektowy nie należał do najprostszych. Przestrzenie podziemnej trasy są nieregularne, ciasne i wielopoziomowe. Poszukiwanie rozwiązań i wizualizację pomysłów projektantów w znacznej mierze ułatwiał laserowy skan 3D całego obszaru projektu i wykonane liczne symulacje 3D zastosowanych projekcji. Zarówno geometria, jak i tekstura mapowanych powierzchni była bardzo różnorodna. Od sklepień z cegieł, matowych powierzchni szklanych, ceramicznych mis, wiszących płócien, po interaktywne księgi i przejścia z… gumowych kurtyn paskowych. W niektórych przestrzeniach skuteczne okazało się także nieszablonowe podejście do procesu projektowego, wykraczające poza deklarowane specyfikacje producenta. Udało się w ten sposób uzyskać niestandardowy efekt, np. w przypadku mappingu sufitu na nieregularnym sklepieniu jednej z izb.