3M to amerykański koncern zajmujący się produkcją i sprzedażą różnorodnych wyrobów, między innymi tworzyw sztucznych, materiałów ściernych, elektronicznych i farmaceutycznych, oferujący łącznie ponad 55 tys. produktów. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1902 roku. W Polsce posiada 3 ośrodki produkcyjne oraz Centra Badawczo-Rozwojowe, Innowacji, Szkoleniowe czy usług Wspólnych. Obecnie zatrudnia na terenie Polski kilka tysięcy pracowników i to właśnie tutaj zlokalizowane są jej największe europejskie inwestycje.
Opis realizacji
la firmy 3M zaprojektowaliśmy, dostarczyliśmy i wdrożyliśmy kompleksowy system AV, jako wyposażenie nowej wrocławskiej siedziby firmy. W ramach umowy wyposażyliśmy wedle oczekiwań klienta 3 piętra, a w tym: sale konferencyjne, przestrzenie wspólne, pomieszczenia fitness, kuchnie, strefy relaksu, pokój gier, boxy akustyczne oraz Tiery, czyli nowoczesne miejsca do szybkich spotkań online.
Kluczowym aspektem każdego z pomieszczeń były rozwiązania umożliwiające spotkania on-line. W zależności od wielkości pomieszczenia, wyposażyliśmy je w odpowiednich rozmiarów monitor oraz zestaw wideokonferencyjny: wideobary, kamery, zestawy głośnomówiące połączone z kamerą, bądź też zestawy do telefonicznych połączeń głosowych. Dodatkową funkcjonalnością była możliwość bezprzewodowego udostępniania obrazu i dźwięku.
W blatach stołów ulokowaliśmy przyłącza stołowe z odpowiednim zestawem złączy tak, by w pomieszczeniach nie było widocznego okablowania i by zachować design wnętrz.
W przestrzeniach wspólnych i ciągach komunikacyjnych monitory wyświetlające zamontowane zostały na uchwytach, które w minimalnym stopniu dystansują urządzenie od ściany – wpływa to pozytywnie na przestrzeń zarówno w kontekście designu jak i bezpieczeństwa ciągu komunikacyjnego. Monitory wyposażone zostały w odpowiednie okablowanie, które posiada linki zabezpieczające przez demontażem kabla oraz posiada możliwość przyczepienia kabla do ścianki – dzięki temu okablowanie może zostać bezpiecznie doczepione do ściany i nie ma ryzyka jego wyrwania ze złącza monitora. Jest to szczególnie istotne w ciągach komunikacyjnych, gdzie odbywają się szybkie spotkania on-line i kabel do podłączenia zawsze musi być dostępny dla użytkownika, równocześnie nie stanowiąc zagrożenia dla przechodniów.
Największe sale konferencyjne wyposażone zostały w projektory z laserowych źródłem światła, ekrany projekcyjne, nagłośnienie oraz kompletne rozwiązanie wideokonferencyjne oparte o kamerę PTZ oraz matrycowy mikrofon sufitowy, który przechwytuje mowę z całego pomieszczenia. Dzięki sufitowemu ulokowaniu rozwiązań wideokonferencyjnych możliwa jest zmiana ustawień stołu konferencyjnego bez utraty jakości połączeń wideokonferencyjnych. Całość wyposażona została również w system sterowania, który w łatwy i intuicyjny sposób pozwala na włączenie i wyłączenie systemu, wybór źródła sygnału, czy też regulację poziomu głośności.
Wszystkie sale konferencyjne, zarówno te największe jak i te małe, zostały wzbogacone o system rezerwacji sal, po to by uporządkować rezerwację pomieszczeń i ułatwić pracownikom korzystanie z nich.
Sale fitness wyposażone zostały w sprzęt umożliwiający przeprowadzenie treningu on-line. Pomieszczenia wyposażono m.in. w monitor wyświetlający, nagłośnienie czy też wideobar. Dzięki temu instruktor fitness będący w innej lokalizacji, może przeprowadzić trening i widzi, jak radzą sobie jego podopieczni. Rozwiązanie to pozwala na równoczesny trening kilku grup, na różnych piętrach i w różnych lokalizacjach.
Ciekawym rozwiązaniem są również Tiery, czyli wydzielone przestrzenie w strefie wspólnej, często w ciągach komunikacyjnych, które pozwalają na szybkie, zdalne spotkania. Pomieszczenia wyposażone są w monitory oraz zestawy wideokonferencyjne. Pracownicy mogą dzięki nim szybko ustalać różne kwestie, nawet jeśli nie przebywają w tej samej lokalizacji. Nie zajmują również sal konferencyjnych, a same Tiery nie ograniczają przestrzeni biura.
Oprócz tych pomieszczeń mieliśmy przyjemność wyposażyć również pokój gier oraz pokoje relaksu i kuchnie.
W całości wdrożenia zastosowano wiele ciekawych rozwiązań, ale kluczowymi kwestiami były dla nas możliwość pracy hybrydowej i współpracy online oraz zachowanie wysokiego standardu montażowego i spójności designu. To drugie jest dla nas niemniej ważne – wiemy, że dobry i przemyślany design wpływa na poziom satysfakcji pracowników użytkujących biuro w nie mniejszym stopniu niż łatwość obsługi urządzeń.
System AV w siedzibie 3M jest ciekawym wdrożeniem na naszej liście i jesteśmy z niego dumni. Dziękujemy 3M za zaufanie i możliwość uzupełnienia przestrzeni o nasze rozwiązanie. Cieszymy się, że pracownicy będą mogli korzystać z tak nowoczesnej przestrzeni.