
Jak co roku, silną ekipą udaliśmy się do Barcelony na Targi Integrated Systems Europe. Bo ISE to dziś obowiązkowy punkt w kalendarzu każdej profesjonalnej firmy branży AV.

Wydarzenie urosło do rangi absolutnego numeru jeden na światowej mapie eventów AV, przeganiając w liczbach powierzchni, wystawców, uczestników amerykański Infocom.
Tegoroczne ISE w liczbach:
- 1,605 wystawców,
- 85,351 uczestników ze 168 krajów,
- 92 000 metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej.
Ogrom tej imprezy i prawdziwą lawinę doświadczeń do dziś czujemy w nogach a nasze telefony wciąż są pełne zdjęć, notatek, kontaktów. Częścią z nich podzielimy się w tym tekście.
Jednak dla nas ISE to nie tylko targi i nowe produkty.
Odkąd w 2017 roku dołączyliśmy do globalnego aliansu PSNI, już kilka dni przed targami spędzamy z partnerami PSNI, preferowanymi producentami i dystrybutorami z całego świata. Dzielimy się doświadczeniami, omawiamy możliwe synergie i wspólne projekty o skali regionalnej i globalnej. Ta grupa ma wielką moc.

W tym roku na ISE czuliśmy się częścią ponad 200 osobowej ekipy, w której siedmioosobowa delegacja SLX była rozpoznawana jako zaufany i wiarygodny partner w Polsce i Europie.
ISE to także czas budowania i wzmacniania relacji. Każdy producent, dystrybutor i integrator ma tam swoich polskich wysłanników więc skala imprezy i grono uczestników sprawiają, że na sen i odpoczynek czasu jest mało . Ale warto! ISE po raz kolejny nie zawiodło oczekiwań.
Najważniejsze wnioski, trendy i ciekawostki, którymi możemy się publicznie dzielić, wymieniamy poniżej. Po więcej unikalnej wiedzy z ISE – zapraszamy do kontaktu z nami pod adresem ISE@slx.pl
_____
Panowania ekranów LED ciąg dalszy.
_____
W zakresie produktów LED od 2-3 lat wyraźnie widzimy wyrównywanie jakości prezentowanych produktów przez poszczególnych producentów. Jest wiele firm średniej półki (tzn. mniej liczących się, mniej znanych w Europie), których produkty wyglądają i prezentują cechy takie same jak u największych i uznanych producentów. Co za tym idzie, cena dla klienta z roku na rok staje się bardziej atrakcyjna – bo wymusza ją konkurencja wielu producentów.
Trendy w LED?:
– ALL IN ONE – odmieniany przez wszystkie przypadki. Niemal każdy producent ma w ofercie rozwiązania kompleksowe typu “wszystko w jednym”, które łączą duży rozmiar 100-165”, łatwość transportu i instalacji nieosiągalną w dużych ekranach LCD. Do tego niemal natychmiastowa gotowośc do pracy po rozpaowaniu i instalacji na ścianie czy wózku daje produkt wręcz idealny.
Cena? Zaskakująco niska jak na ekran mający ponad 3,5m w podstawie i ponad 2m wysokości. Dzięki temu LED’y są dziś najchętniej wybieranym rozwiązaniem wielkoformatowym.
– ECO i świadomość środowiskowa. Największy nacisk kładziony jest dziś na technologie, które zużywają jak najmniej prądu i pracują bezawaryjnie jak najdłużej. Kalkulacje całkowitego kosztu posiadania i użytkowania produktu a także coraz lepsze funkcje użytkowe, w tym roku przysłoniły walkę o coraz mniejszy pixel pitch i coraz wyższą rozdzielczość ekranu.
– ZMIERZCH SMD, ogromna konkurencja w powszechnym COB, a także udoskonalone HOB pod skrótem GOB. Brzmi zbyt tajemniczo? W procesie projektowania naszych systemów rozwiewamy wszystkie wątpliwości i niuanse techniczne.
– CONTENT IS THE KING od zawsze. Ale teraz technologie LED połączone z kreatywną wizją pozwalają tworzyć niesamowicie realistyczne i wciągające doświadczenia imersyjnego 3D.
– AND THE WINNER IS – LED – coraz więcej producentów pokazuje „swoje” produkty LED – trend ten jest wyraźnie zauważalny – wydaje się, że technologia ta coraz skuteczniej wypiera technologię LCD oraz projektory.
_____
Najciekawsze instalacje LED na ISE łączyły technologię i sztukę:
_____
SAMSUNG

LG Media Art
_____
_____
_____
ABSEN

AUDIO, SCENA, IMERSJA
Podobnie jak w pozostałych sektorach branży AV, również w zakresie profesjonalnych systemów scenicznych, na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że przełomu nie było. Należy jednak pamiętać, że wyścig o to, kto zbuduje system skuteczniejszy, głośniejszy, a przy tym mniejszy i lżejszy jest z góry skazany na niepowodzenie.
Dla większości wiodących producentów, aktualnie tematem nr 1 jest rozwój systemów immersyjnych, które co pokazuje życie, mogą być implementowane w różnych przestrzeniach, nie tylko w zastosowaniu koncertowym. Technologia, która w zastosowaniu estradowym pojawiła się stosunkowo niedawno, dziś stara się wypierać systemy stereofoniczne. Czy faktycznie tak się stanie, pokaże czas.
Kolejnym z wiodących trendów jest kardioidalność systemów zarówno szerokopasmowych jak i niskotonowych, zapewniając znacznie większą kontrolę kierunkowości audio. Kolejnym z trendów są zmiany kątów propagacji, umożliwiające dostosowanie zestawów głośnikowych do zastosowania w najróżniejszych przestrzeniach z większą dokładnością. Tak jak z wielkością silników w amerykańskich samochodach, wielkie konstrukcje głośnikowe już nie są tak sexy jak kiedyś, a pojęcie „kompaktowości” zdaje się być odmieniane przez wszystkie przypadki.
Dotychczas producenci systemów wielkoformatowych byli skupieni na rynku rentalowym i dużych salach koncertowych. Jednak obecnie wśród tych producentów bardzo zauważalny jest trend, oraz co się z tym wiąże, linie produktów dedykowanych do instalacji stałych. Towarzyszy temu daleko idąca customizacja w postaci możliwości dostosowania kolorystyki, wykonanie dedykowanych podkonstrukcji, czy w końcu możliwość zamówienia urządzenia występującego w wersji rentalowej – koncertowej, jednak odchudzonego o elementy konstrukcyjne, które w instalacji stałej potrzebne nie są, a skutecznie wpływają na wyższą cenę danego urządzenia.
Warto również zwrócić uwagę na nowoczesne systemy trackingu scenicznego wykorzystującego sztuczną inteligencję. Zamiast tradycyjnych beaconów, z wykorzystaniem kamer i zaawansowanego oprogramowania można jednocześnie rozpoznawać nawet kilkanaście osób na scenie, oraz automatycznie uruchamiać określone „akcje” – wyświetlanie, projekcje, sekwencje audio, ruch kamer, wyzwalanie pirotechniki itd itd.
W połączeniu z zewnętrznymi systemami: immersyjnym nagłośnieniem, oświetleniem estradowym, itd. Można w ten sposób wznieść produkcję dowolnego multimedialnego wydarzenia czy instalacji stałej – np. muzeum czy experience center na zupełnie nowy poziom.
_____
AUTOMATYKA I SENSORY IOT
_____
W ogromnej ilości stoisk prezentujących rozwiązania VC/UC języczkiem uwagi stały się w tym roku sensory i automatyczne łączenie wielu systemów, wyzwalanie akcji, upraszczanie interakcji użytkownika dzięki zastosowaniu różnego rodzaju czujników, często w zaskakujących protokołach.
mmWave
U kilku producentów zaobserwowaliśmy pojawienie się na rynku czujników wykorzystujących mmWave. To rozwiązania wykorzystujące fale wysokiej częstotliwości, które mogą być początkiem nowej rewolucji w świecie sterowania. Dotychczasowe technologie wykrywania “obecności” głównie polegały na analizie obrazu termicznego (PIR) albo efektu dopplera (czujniki ultradźwiękowe).
Czujniki wykorzystujące mmWave dają szansę na określenie w systemie prawdziwej obecności użytkownika w danej przestrzeni, co można wykorzystać do stworzenia mocno zautomatyzowanego środowiska.
Przykładowe czujniki:
Logitech Spot wykorzystuje do komunikacji niskoenergetyczny protokół LoraWAN. Efekt? Kilkuletnia żywotność na baterii i możliwość zastosowania w istniejących budynkach, bez dodatkowego okablowania.

Spaceti sensors. Producent nie podaje co prawda dokładnej technologii komunikacji z bramką, ale wg zapewnień bateria ma wystarczyć na “do 15 lat”.
Sensory wsparte “Asystentem AI” pozwalają zarządcy budynku porozmawiać z botem i zadawać nietypowe pytania, na które bot odpowie interpretując dane z czujników. Przykładowe pytania to “jakie są godziny szczytu w użytkowaniu sal spotkań” albo “która z sal spotkań jest najmniej używana”, albo “jaki jest średni wynik warunków środowiskowych w salach spotkań?”

Co ważne – nie mówimy już tylko o czujniku obecności. Czujniki mają też pomiar temperatury, wilgotności, CO2, VOC. Sensory obecności, sensory parkingowe, sensory mobilne wpinane w gniazdka 230V, sensory środowiskowe + pełna integracja z chmurą i automatyką AV. Morze możliwości.
Czujnik Yealink Roomsensor Pro. – zarejestruje włączone światło, temperaturę, wilgotność a także wykryje obecność osób w sali + policzy ich ilość
Czujniki Creatrol. Czujniki przewodowe, w wersji DALI, RS485, KNX. Czujnik najnowszej generacji według zapewnień producenta wykorzystuje AI do interpretacji danych w zakresie tego, czy:
– Czy ktoś i ile osób (do 6) znajduje się w pomieszczeniu
– Czy oddycha
– Czy upadł
– Czy wstał z łóżka
Potencjalne zastosowania w Smart Home, w placówkach medycznych, w telemedycynie nasuwają się same. Tak! AV to dziś nie tylko mikrofon, głośnik i ekran,
SAMSUNG – nie pozostaje w tyle. Znane z zastosowań konsumenckich rozwiązania Samsung Smarthings zyskały przyrostek PRO. Sensory IoT stosowane być mogą w celu poprawy wydajności energetycznej i zwiększenia dostępnych danych do analizy w platformie Smarthings Pro. Wśród kompatybilnych czujników są tacy producenci, jak Nexmosphere, ABB, Schneider, Jung, Eve, Itron, Aqara, i kolejnych 300 producentów.
_____
VC, UC, COLABORATION
_____
Microsoft Express Install – to wątek, który mocno promował w tym roku Microsoft. Instalacja pełnego, certyfikowanego pomieszczenia MTR w mniej niż godzinę? TAK! Wystarczy certyfikowany zestaw urządzeń MTR + certyfikowane meble AV, zasilanie, kabel sieciowy i…. gotowe.
Mamy w SLX rozwiązanie bardzo bliskie tej koncepcji. Szczegóły wkrótce.
_____
Nowinki produktowe MTR
LOGITECH
Po raz pierwszy w palecie produktów Logitech pojawił się ekran, i to nie bylejaki ekran. Logitech Rally Board 65 to w pełni certyfikowany system MTR dla małych i średnich pomieszczeń, wyposażony w 65 ekran dotykowy, cztery głośniki, dwie kamery w tym jedna EPTZ i druga przeznaczona do mapowania głębi, zestaw mikrofonów o zasięgu 7 metrów.
Najciekawszą jednak funkcją nowego Rally Board’a jest możliwość obrócenia ekranu na wózku wzdłuż jego dłuższej krawędzi. Wygląda i działa imponująco zmieniając gabinet w przestrzeń warsztatową lub salę konferencyjną w kreatywny pokój warsztatowy.
_____
SHURE i MTR. Mistrzowie audio stworzyli system UC?
Tego się nie spodziewaliśmy. Od lat korzystamy z perfekcyjnych matryc mikrofonowych Shure i ich procesorów konferencyjnych.
W tym roku zaskoczeniem targów były zestawy IntelliMix™ Room Kits, które mają być dostępne już wiosną tego roku.
Inżynierowie Shure stworzyli widekonferencyjny bundle składający się z:
- Mikrofonu sufitowego Shure MXA902 z wbudowanym głośnikiem,
- Wideokonferencyjnego procesora IntelliMix Foundation Compute z ośmiokanałowym DSP.
- Panelu dotykowego do sterowania VC
- Kamery Huddly L1
Obietnica składana przez markę brzmi “Easy Setup with Zero Touch Provisioning” – łatwa konfiguracja z bezdotykową obsługą. Czy ten system się sprawdzi? Czekamy na pierwsze ceny ale jednego możemy być pewni. Pytanie “czy mnie słychać” zapewne w takim pomieszczeniu wideokonferencyjnym się nie pojawi.
HP/Poly
Holistic portfolio produktów do każdego typu pomieszczenia I każdej platformy. Paleta urządzeń serii Studio X32, X52, X72 bazujących na platformie Android zapewnia w pełni certyfikowane zestawy MTR/ZR/GM dla małych, średnich i dużych pomieszczeń. Paletę uzupełnia seria V – urządzenia USB dla rozwiązań BYOD bez wbudowanego codek’a. Modułowy system G62 dla dużych pomieszczeń oparty o Android i możliwość połączenia szeregu peryferiów. Dla Klientów bazujących na platormie Windows przeznaczona jest platforma Poly G9+ zapewniająca i jednostkę centralną i peryferia AV.
Nowinką dla najmniejszych pomieszczeń, której premiera miała miejsce podczas ISE 2025, jest bar Poly Studio V12. To videobar USB przygotowany dla najmniejszych przestrzeni, z szerokim kątem widzenia kamery (kamera 20MP, 120ofov + wszystkie funkcje znane z palety HP/Poly).
LENOVO
Jednym z ciekawych produtkrów na stoisku Lenovo był podstawowy zestaw MTR, wyceniany poniżej 1k USD oparty o dobrze znany Bar180 (produkt Jabry cobrandowany Lenovo), komputer Think Smart Tiny Kit oparty o procesor Intel I3, połączenie USB-HDMI dla przejmowania treści AV lub połączenie BYOD/M, oraz dotykowy panel ThinkSmartUSB Controller połączony 10 metrowym kablem USB-C – USB-C. Optymalne i tanie rozwiązanie dla podstawowej konfiguracji małych i średnich pomieszczeń.
Nowością jest także jednostka centralna Think Smart Core Gen2. To komputer zbudowany specjalnie dla potrzeb sal konferencyjnych opartych o MTR/ZR/GM, wyposażony we wbudowany chip NPU (neural processing unit), który pozwala efektywnie przetrwarzać zadnia AI I dedykowanych aplikacji. Dopracowany został również port USB-C BYOM zapewniający pełną funkcjonalność wideokonferencji i ładowania urządzeń poprzez jeden kabel USB-C.
_____
YEALINK
Yealink rozbił bank z nowymi produktami – po raz kolejny zaskakują kklientów i integratorów AV. Kamera Mtower wyposażona w trzy obiektywy zapewniające 322o kąt widzenia,
Procesor MCore doczekał się już czwartej generacji – z jeszcze szybszymi procesorami i większą moca obliczeniową.
Videobar’y A40 i A60 certyfikowane i wspierające MDEP (Microsoft Device Ecosystem Platform
Największym zaskoczeniem było jednak wejście marki Yealink w przestrzeń ProAV i rozwiązań dla bardziej skomplikowanych przestrzeni, które wymagają modularnego processingu, transmisji AVoverIP, procesorów DSP, matryc mikrofonowych i systemów wielu kamer i sesorów. Wszystkie te rozwiązania można było przetestować na stoisku Yealinka.
Kolejna nowość to system AVOne, pozwalający zaprojektować, zaprogramować, uruchomić i zarządzać całym ekosystemem urządzeń AV marki, w jednej platformie.


Wszystkie opisywane rozwiązania to jedynie kropla w morzu nowoczesnych rozwiązań ProAV i UC, które mogliśmy oglądać i testować podczas ISE 2025. Jeśli potrzebujesz więcej szczegółów lub inspiracji dla Twojego projektu, biura, dowolnej przestrzeni wymagającej nowoczesnych rozwiązań AV – pisz na ISE@slx.pl
_____
Jak wygląda świat AV w erze skomplikowanej geopolityki?
Producenci, szczególnie ci azjatyccy, raczej spokojnie podchodzą do tematu wzrostu ceł na rynku światowym. Głównie z powodu możliwości zastosowania ceł „rewanżowych” w najgorszym przypadku. Stoją na stanowisku, że gospodarki Chin czy Indii są na tyle dużymi światowymi graczami, że nikomu nie opłaci się na dłuższą metę tego typu działanie.
Stanowisko jest takie, że na razie jest to próba gry biznesowej i przekonywania drugiej strony kto jest mocniejszy. Gdyby jednak negatywny scenariusz był wdrożony, zwiększone koszty importu będą dotyczyły komponentów, co nie przekłada się 1:1 na gotowy produkt. Firmy będą poszukiwać zamienników lokalnie lub na innych rynkach nie obłożonych cłami. W takim przypadku niewątpliwie nastąpi wzrost cen jednakże mniejszy od wartości wyższych stawek, który z czasem może być złagodzony.
_____
Autorzy podsumowania:
Rafał Kociemski – Purchasing Manager SLX
Arkadiusz Rogoziński – Project Leader SLX
Marcin Lewandowski – AV Solution Designer SLX
Grzegorz Zięba – Business Development Manager SLX
Radosław Brzuska – Commercial Manager SLX